Темата ще разгледа проблемите в спирачната система тип „дискови спирачки“. Най-общо казано дисковите спирачки представляват метален ротор (при някои спортни автомобили – керамичен), който се намира между 2 спирачни накладки. Роторът се върти заедно с гумата и спирането се осъществява като накладките стиснат диска и упражнят триене върху него.
Спирачните дискове се намират непосредствено между колелата на колата и главините. Те се въртят със скоростта на джантите. Когато натиснете спирачния педал, бутало изтласква хидравлично масло по посока спирачните накладки и така упражнява натиск върху спирачните дискове.
Тъй като самото спиране се случва благодарение на триене, то дисковете и накладките се износват с времето.
1. ШУМ ПРИ СПИРАНЕ.
Най-честият проблем, който предизвиква шум в спирачките са самите накладки. Накладките са изработени от фрикционен материал, който често е наричан феродо по български (Феродо по принцип е марка, а не материал). Та, различните производители използват различни материали при изработката на „феродото“ на спирачните накладки. Някои са по-твърди, други по-меки. Свиренето при спиране често е причинено от несъвместимост на материалите – накладката и спирачния диск. Не случайно всеки производител на спирачни дискове препоръчва използването на накладки от неговата марка.
Другата причина е неравномерното износване на диска. Обикновено това се случва, защото някое от буталата на спирачния апарат не се движи еднакво с другите и съответно не упражнява равномерен натиск върху спирачния ротор. Това, от своя страна, може да доведе до допълнителни проблеми като изкривяване на спирачните дисковеи/или разбити водачи на спирачните апарати.
2. РЪБ И/ИЛИ ЧЕРТИ ПО ДИСКА.
Както споменахме още в първия абзац – дисковете и накладки се износват с времето. Обикновено това износване става неравномерно (възможни са производствени дефекти при накладките). По диска се образуват „улеи“, „черти“ и „ръб“. Лесно може да установите това като просто прокарате с пръст по повърхността на диска (ВНИМАНИЕ! не правете това ако не сте на 100% сигурни, че дискът е изстинал, защото може да се изгорите лошо!). Ако забележите неравности по диска, помислете час по-скоро за смяна (или ако скоро сте ги сменили – за шлайфане на дискове), защото неравностите означават недостатъчно добро спиране, което е опасно за Вас и околните.
3. ВИБРАЦИИ ВЪВ ВОЛАНА ПРИ СПИРАНЕ.
Ако усетите вибрации / тресене във волана по време на спиране, то със сигурност имате криви спирачни дискове.Дисковете могат да се изкривят по ред причини – някоя от по-горе изброените, рязка смяна на температурата (при влизане в локва след продължително спиране или автомивка), изстъняване на диска от прекомерно изосване.
Каквато и да е причината – проблем има! Колкото по-скоро му обърнете внимание, толкова по-скоро ще предотвратите евентуален инцидент с Вас и/или друг/и участник/ци на пътя.
КАКВО Е РЕШЕНИЕТО?
Независимо дали проблемът е някой от горе изброените или друг, който оказва влияние на спирачния път на автомобила, колкото по-скоро му обърнете внимание, толкова по-добре и по-евтино!
Сервиз „Автобот“ ЕООД предлага на своите клиенти подробен преглед на спирачна система и ходова част, изправяне на криви спирачни дискове, смяна на дискове и накладки, ремонт на спирачни апарати и други.
Ако срещате някой от по-горе изброените проблеми, не се колебайте да се свържете с нас.
Очакваме Ви!
За Контакти
Използвайте най-удобния за Вас начин да се свържете с нас!