бул. „Кукленско шосе“, 4002

Пон – Пет 9:00 – 18:00 Събота 10:00 – 14:00

Признаци за Износен Съединител

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Най-явните признаци за износен съединител могат да се синтезират в 3 групи – приплъзване на съединителя, придърпване на съединителя, шум от съединителя. Съединителят е консуматив и като такъв той се износва, което е нормално. Може ли да се направи тест на съединителя без инструменти? Да, може …

Ръчните скоростни кутии съществуват още от зората на автомобилостроенето. А с тях и съединителите. Съединителите са много и различни по вид – някои са по-прости, а други – адски сложни. Това, по което си приличат всички съединители обаче е факта, че ролята им е винаги една и съща (да предават въртящия момент от двигателя) и, че се износват във времето, извършвайки това действие.

В тази статия ще прочете за ...

Как работи съединителят?

Преди да обясним как да тествате съединителя сами и без инструменти и необходимо да Ви запознаем с принципа му на работа. За да работи плавно един двигател с вътрешно горене той се нуждае от маховик (най-често демпферен маховик), който да „носи“ инерционните сили. За него е захванат огледалният диск. От страната на скоростната кутия се намира притискателният диск, който се издърпва и отпуска към огледалния. Това издърпване се осъществява с натискане на педала на амбрежа (съединителя) като движението се предава към него чрез жило на съединител или хидравлично (горна помпа на съединител при педала и долна помпа на съеднител при притискателния диск). Това постоянно „триене“ при издърпване и отпускане на съединителя е нещото, което износва феродото и амортизира всички останали компоненти.

Макар и много различни по вид и устройство, симптомите за износен съединител са винаги едни и същи и има начин да тествате съединителя сами и без инструменти в „домашни условия“. Ето как …

1. ПРИПЛЪЗВАНЕ НА СЪЕДИНИТЕЛЯ.

Както споменахме малко по-горе съеднителят е консуматив и това, което най-първо се износва е фрикционният материал върху притискателния диск, наричан още феродо. Износването може да се случи при различни километри като при автомобилите, които се карат предимно градско, това става по-рано във времето. С износването на феродото притискателният диск изтънява и се отдалечава от огледалния. Това намалява силата му на притискане и се появява приплъзване на съеднителя.

За да тествате приплъзване на съеднителя е необходимо да закарате автомобила до препятствие (например нисък бордюр, който няма да закачи предната Ви броня), в което да подпрете двете предни колела на колата. Запалете автомобила и започнете теста:

  1. натиснете педала на съединителя докрай с левия крак и задръжте
  2. включете на 3та предавка с лоста за скоростите
  3. вдигнете оборотите на автомобила до 1500-2000 и задръжте (не сваляйте оборотите)
  4. започнете да отпускате бавно педала на съединителя с левия ви крак, докато автомобилът изгасне

 

Ако двигателят спре – много добре! Ако отпуснете амбреажа докрай и моторът още работи значи сте за смяна на съединител.

2. ТРЕСЕНЕ ПРИ ПОТЕГЛЯНЕ.

Това е често срещано при колите с ръчни скоростни кутии и съединители предвид факта, че има много движещи се компоненти в целия комплект. Въпреки това много шофьори продължават да карат с този проблем просто, защото „не им пречи“ въпреки, че не е редно.

За да тествате придърпване при потегляне е необходимо да запалите автомобила и:

  1. натиснете педала на съединителя докрай с левия крак и задържите
  2. да включите на 1ва предавка с лоста за скоростите
  3. започнете да отпускате бавно педала на съединителя с левия ви крак

 

Ако усетите придърпване или притрисане (усеща се най-отчетливо върху самия педал на съединителя като „побутване“ в крака), то вие имате проблем! Повечето съединители са „сухи“ и така трябва да си останат. Често обаче протича семерингът на оста на двигателя или на скоростната кутия и масло попада върху повърхността на феродовия диск. То от своя страна прогаря от високата температура при триене и това създава „язви“ в притискателния диск. Тези язви намаляват фрикционната повърхност като площ и това води до притрисане / придърпване и до ремонт на съединител.

3. НЕТИПИЧЕН ШУМ ОТ СЪЕДИНИТЕЛЯ.

Един от най-лесните за установяване признаци за смяна на съеднител е нетипичният или „вреден“ шум.

За да тествате съединителя за „вреден“ шум е необходимо да запалите автомобила и:

  1. да го паркирате на тихо място, далеч от други обекти, вдигащи шум
  2. след което да отворите прозорците на автомобила ви
  3. започнете да натискате педала на съединителя с левия крак
  4. слушайте внимателно за промяна в работата

 

Ако чуете шум, наподобяващ ромолене то имате проблем или с лагерите или с демпферния маховик, или и с двете. При всички случай при натискане на педала на амбреажа не трябва да има промяна в звука на работа на мотора, съеднителя или скоростната кутия. Ако такъв има Ви съветваме час по-скоро да му обърнете „внимание“.

КАКВО ДА ПРАВИМ АКО ОТКРИЕМ НЯКОЙ ОТ ГОРЕ ОПИСАНИТЕ ПРОБЛЕМИ?

Най-добре е да потърсите сервиз за смяна на съединител възможно най-скоро, който да постави правилната диагноза и да предложи адекватно решение. Ако проблемът се хване „от рано“ ще Ви излезне значително по-евтино от момента, в който бихте закъсали на пътя и освен цялостна смяна на съединител ще платите и за пътна помощ.

За Контакти

Използвайте най-удобния за Вас начин да се свържете с нас!

Още от Същата Категория

Уважаеми клиенти,

Автоботите излизаме в летен отпуск от 24ти до 30ти Юли 2023 г. включително! Първият ни работен ден след почивката ще бъде 31ви Юли 2023 г.

Може да се обаждате и да запазвате часове през това време!